Centa Kebap İşletme Müdürü Yıldıray Kaya, 10. yılı doldurmanın gururuyla gazetemize özel açıklamalarda bulundu. İşletmenin geçmişini, hizmet politikasını ve istihdam hedeflerini gazetemiz imtiyaz sahibi Ayhan Polat’a anlatan Kaya, birçok soruya ise açık yüreklilikle cevap verdi.
Ayhan Polat; ‘’Restoran işletmeciliğine nasıl başladınız? Neden Çiftlikköy’de bir kebapçı düşünceniz oldu? Sizin Çiftlikköy'de bu sektöre girişinize ne sebeple oldu?’’
Yıldıray Kaya; ‘’Mevcut işletme kendimizin. ‘Kiraya vermeyelim kendimiz için bir şey yapalım, boşluk durmasın’ diye girdiğimiz bir süreç ve bugün on yaşındayız. 10 yıl önce Çiftlikköy'de kiralık dükkân talebi de yok denecek kadar azdı. Dükkânı kiralayabileceğimiz güvenilir işletmeler yoktu. Biz de dükkân boş durmasın dedik. ‘Ne yapalım’ şeklinde düşünmeye başladık ve önce unlu mamullerle başladık. Sonra, kebapçılığa karar verdik ve bugün on yaşındayız.
Ayhan Polat; ‘’On sene içerisinde Centa Kebap’ın bölgesinde markalaşmış olmasını nasıl bir sürece bağlıyorsunuz?’’
Yıldıray Kaya; ‘’Biz bu işi yaparken bir defa bu işi gerçekten çok sevdik. Kebapçılığa, tesadüfen başlamış olsak da bu işi yıllarca çok severek yaptık. Gelen misafirlerin Centa Kebap’tan memnun kalması bizi çok mutlu etti. Müşterilerimiz hizmetlerimizden çok memnun kalınca, arkadaşlarına ve dostlarına Centa Kebabı tavsiye ettiler. Bu olumlu tepkileri almak bizim işimize olan saygınlığımızı daha da arttırdı ve daha iyi hizmetlerde bulunmamızı teşvik etti. İşimizi daha iyi yapmaya çalışalım diye hep emek verdik.’’
Ayhan Polat; ‘’Gıda sektöründe bir damak tadı tutturan marka ve kurumlar; ‘Biz hep kaliteli ürün kullanıyoruz’ diyorlar. Centa Kebap da, işletmesinde kaliteli ürünler kullanıyor mu?
Yıldıray Kaya; ‘’Centa Kebap olarak, kendimizin gönül rahatlığıyla yiyemeyeceği hiçbir ürünü satmadık. Yani, kendimizin gönül rahatlığıyla yiyeceği yemeği hep müşterimize sunduk. Ayrıca, kaliteli malzeme ile marka olduk. Çok paralara kazınıp kar etme peşinde değil, hak eden isim peşinde koştuk. Hani derler ya ‘namımız olsun’ diye. Bunu 10 yıl içinde marka (nam) olmayı başardık düşüncesindeyiz.
Ayhan Polat; ‘’Bu işletme açıldığı zaman, Centa Kebap da müdür olarak mı başladınız?’’
Yıldıray Kaya; ‘’Hayır! Şubemiz hizmete başlarken ben yoktum. İkinci yılından sonra benimle devam etti. Sekiz yıldır Centa Kebap’ta hizmet vermekteyim. Ben Centa Kebap da çalışan bir personeldim. Patronlarım dediler ki, ‘’Bizim aradığımız kişi sensin. Bu işi seninle idare edelim.’’ Sağ olsunlar onlar bize güvendiler. Ben de sekiz yıldır onların bu güveni boşa çıkartmamak için elimden gelen her gayreti sarf ediyorum.’’
Ayhan Polat; ‘’Centa Kebap işletemisinin, Centa Şirketler Grubu ile ilişkisi var mı?
Yıldıray Kaya; ‘’Centa Grubu ile tabii ki ilişkimiz var. Centa Grup bir A.Ş.’dir. Ama Centa Kebap şahıs işletmesidir. Centa adıyla faaliyet gösteriyor. Dolayısıyla, organik bir bağımız var.
Ayhan Polat; ‘’Centa Kebap’ın müşterisi kimlerden oluşur?’’
Yıldıray Kaya; ‘’Centa Kebap’ın müşterisi yakın çevremiz olan Çiftlikköy’den. Çiftlikköy gelişmekte olan bir yer. Yalova'dan Karamürsel'den, Gölcük'ten, Orhangazi'den bizim müşterimiz var. Damak zevkine düşkün olan insanlardan oluşan bir müşteri kitlemiz var. Biz de bu kaliteyi bozmayalım diye çok çalışıyoruz. On yıl boyunca bu başarıyı devam ettiriyoruz.’’
Ayhan Polat; Centa’ya gelen müşteriniz en çok hangi kebabı istiyor. Siz hangi kebap ile ünlendiniz?
Yıldıray Kaya; ‘’Centa da tercih edilen iki tane kebabımız var. Bir tanesinin ismi ‘Gelen müşterilerin çoğu, hiçbir yerde bulamayacakları Centa Kebabından istiyorlar. Özel bir menü ile hazırladığımız bu ürünümüz kendimize özgü bir çalışmadır. Bir de, ‘Centa Pidesi’ diye adlandırdığımız pidemiz de var. O da bize özgü, çeşitli malzemelerden hazırlanmış bir pide. Bu iki ürünümüzü müşterimiz çok beğeniyorlar. Genelde talepleri bu doğrultuda.‘Centa Kebabı’ ile ‘Centa Pidesi’ işletmemizin markalaşmasında büyük rol oynamıştır. Müşterimizi yemek salonumuzda ağırlarken, aynı zamanda paket servisimizle de hizmet veriyoruz.’’
Ayhan Polat; ‘’Centa çalışanları güne saat kaçta başlıyor ve saat kaçta işyeriniz kapanıyor? Ayrıca saat kaça kadar paket servis hizmeti veriyorsunuz?
Yıldıray Kaya; ‘’Gün, 07.30 da temizlik ile başlıyor Centa Kebep da. 10.00’da ustalarımız gelir. İşletmede hazırlıklar başlar. Saat 11: 00’da her şeyimiz hazır olur. 11: 30’da yemek ve paket servisimiz başlar. Akşam da saat 22:00’da kapanışımız olur.
Ayhan Polat; ‘’Centa Kebap olarak gelişen bir bölge olan Yalova’da şubeleşmeyi düşünüyor musunuz?
Yıldıray Kaya; ‘’Yalova’da, yetişmiş ve yetiştirilecek personelle ilgili sektörün çok büyük sorunları var. Kaliteden ödün vermek istemediğimizden cesaret edemiyoruz. Sektörde, personel açığı var. İmalat alanında çok açık var. Kebap, Doğu illerimize ait bir mutfak. O yüzden çıraklık, ustalık süreci olmalı çalıştırmayı arzu ettiğimiz ustalarımızda. Kebap ustası, çıraklık sürecini tamamlamalı. Eğitim gören öğrencilerimiz, mutlaka iyi işletmelerde uygulamalı olarak da usta-çırak ilişkisine dayalı şekilde mesleği yaşamalı süreci öğrenmelidirler. Kebapçılık, kitaptan veya teorik olarak öğrenilecek bir meslek asla değildir. Ülkemizin yedi bölgesinde verilmesi gereken eğitimlerle, her bölgenin kendi mutfağı ile ilgili yüksek okul açılmalı. Türkiye’nin hemen hemen her ili gastronomi açısından çok zengindir. Türk Mutfağı, kendi bölgesine ait lezzetlerin eğitimini verecek bir çalışma içinde olmalı.’’
Ayhan Polat; ‘’Centa Kebap işletmesinin müdürü olarak en çok sorun yaşadığınız alanlar nelerdir?
Yıldıray Kaya; ‘’Yetiştirilmiş eleman ile ilgili bir problemimiz yok. Fakat yetiştirilmek üzere eleman bulamıyoruz. Eski yıllarda; demirciye, terziye, çırak olarak insanlar çocuklarını götürürlerdi. Şimdi insanlar kolay yoldan para kazanma isteği içindeler. Bizim çıraklık konusunda kapımız her çalışmak isteyene açık. Çıraklık denen kavram kayboldu. Kebapçılık ve fırıncılık okulda öğretilecek bir meslek değil. Ustalık; tadarak, görerek, dokunarak ve süreci deneyimleyerek öğrenilmesi gereken bir meslektir.’’
Ayhan Polat; ‘’Mevcut işletmeniz. kapasite olarak müşterilerinize yeterli mi?’’
Yıldıray Kaya; ‘’İş sürecimizle ilgili geçtiğimiz dönemlerde işletme kapasitemiz yetmiyordu. Fakat son dönemdeki hayat pahalılığı ve piyasa şartları, müşteri akışımızı daha sakin hale getirdi. Şu an için yeterli olarak gözlemliyoruz. İki yıl önce yetmiyordu. Şube talepleri alıyorduk. Piyasanın olumsuz şartları nedeni ile şubeleşmeye şu süreçte gidilemedi.
Ayhan Polat; ‘’Ürün fiyatlarında hızla değişkenlik, Centa Kebap fiyatlarına nasıl etki ediyor? Siz bu süreci ne tür uygulamalarla müşterilerinize yansıtıyorsunuz?
Yıldıray Kaya; ‘’Bu sıkıntılı dönemde hedefimiz, 2023 yaz dönemindeki fiyatlarımızla gelecek yaz dönemini girmek istiyoruz. Hiçbir zaman fiyat değiştirme arzusunda değiliz. Tüm müşterilerimizin ulaşabileceği fiyatlarda hizmet sunmak istemekteyiz. Ramazan ayı sürecine kadar, zarar da etsek şu an ki fiyatlarla ilerlemeyi düşünüyoruz. Böyle bir karar aldık ve hedefimiz bu doğrultuda olacak. Ayrıca, seçili ürünlerimizde indirime giderek ve ikramları çoğaltarak bu sıkıntılı süreci atlatmayı hedefliyoruz. Centa Kebap ayakta kalsın, müşterilerimiz rahatça işletmemize gelebilsin istiyoruz. Bu sıkıntılı süreci. fiyatlara yansıtmadan atlatma arzusundayız. Mevcut durumda müşterilerimizi düşünerek onların da zorlandığı bu süreçte Centa Kebap olarak elimizden geleni yapıyoruz ve yapmaya da devam edeceğiz. Yeri geldiğinde ticari bir çıkar gözetmeden hizmet sunuyor ve bu konuda kararlı şekilde adımlarımızı atıyoruz. Şu an ki menülerimizde ve internet alışverişlerinde indirime girdik ve güzel geri dönüşler alıyoruz.’’
Ayhan Polat; ‘’İşletmenizde kaç kişiye istihdam sağlamaktasınız?’’
Yıldıray Kaya; ‘’İşletmemizde 19 personelimiz bulunmakta. 6 ay öncesinde personel sayımız çalışma akışına göre yeterliydi. Mevcut akışta ise personelimiz fazla. Fakat herhangi bir personel çıkarma sürecini düşünmüyoruz. Yazın iş akışımız dışardan gelen misafirlerle birlikte tabi ki artmakta. Yaz aylarında hafta sonları daha hafif tempoyla ilerlerken, kış aylarında özellikle hafta sonları müşteri sayımız artış göstermekte. Kış aylarında günler kısa olduğundan, servis süreçlerimizde bağlantılı şekilde kısalmaktadır. Hedefimiz daha fazla istihdam. Çalışan çıkarmak değil; daha fazla çalışanla yolumuza devam etmek istiyoruz.Centa Kebap’ın 10. Kuruluş yıl dönümünde işi bilen çalışma arkadaşlarımızla, kaliteli hizmet, müşterilerimizi memnun etmek için daha fazla gayret sarf ediyor olacağız. Müşteriler işletmemize geldiğinde; iyi hizmet alacaklarından, güler yüz ile karışlanacaklarından, damak tadı lezzetlerden dolayı mekanımızdan mutlu bir şekilde ayırılmaları bizim en önemli hedeflerimizdendir. Önümüzdeki yıllarda bu düşüncelerimizi gerçekleştirerek daha çok insanımıza dokunmayı ise kendimize bir görev olarak görüyoruz.
Fotoğraf: Buse Kılıç