Güncel

Türkiye, RAF’tan 12 C-130J Uçağı Alacak

Türkiye, İngiltere Kraliyet Hava Kuvvetleri'nden 12 adet ikinci el C-130J nakliye uçağı almayı hedefliyor. Uçaklar, operasyonel kapasiteyi artıracak.

Türkiye, İngiltere Kraliyet Hava Kuvvetleri'nin (RAF) envanterinden çıkardığı 15 adet Super Hercules C-130J nakliye uçağından 12’sine talip oldu. Haziran 2022'de envanterden çıkarılan bu uçaklar için Milli Savunma Bakanlığı, İngiltere ile görüşmeler gerçekleştirdiği bildiriliyor. Bu uçaklar, RAF tarafından iki farklı modelde sınıflandırılmış: Hercules C4 ve Hercules C5. Türkiye’nin özellikle 12 adet görev ömrü uzatılmış C-130J-30 modelini almak istediği ifade ediliyor.

Türk Hava Kuvvetleri için Avantajlar

Türk Hava Kuvvetleri, halihazırda eski nesil C-130B ve C-130E modellerini kullanıyor ve bu uçaklara, özellikle lojistik ve operasyonel açıdan aşina. Bu sebeple, C-130J-30 modelinin satın alınması, kullanım kolaylığı ve mevcut altyapıya uyum açısından mantıklı bir tercih olarak görülüyor. Ayrıca, bu uçaklar daha fazla taktik taşıma kapasitesi sunuyor ve uçakların toplam uçuş saatinin düşük olduğu belirtiliyor.

Motor ve Teknolojik Yenilikler

C-130J-30 modelinde, eski nesil C-130E/H Hercules uçaklarında bulunan Allison T56-A-15 motorlarının yerine Rolls-Royce AE 2100D3 turboprop motorlar kullanılıyor. Bu motorlar, güç ve verimlilik avantajlarının yanı sıra daha yüksek hız ve menzil sağlıyor. Ayrıca, dijital aviyonik sistemler ve fly-by-wire uçuş kontrol sistemleri, analog C-130 Hercules’e kıyasla operasyonel yetenekleri önemli ölçüde artırıyor.

Modernizasyon ve A400M Desteği

Türk Hava Kuvvetleri’nin 222. Filo’daki mevcut Hercules uçakları, 2006’da başlatılan ERCiYES modernizasyon programıyla güncellenmişti ve 11 uçak bu programla teslim edildi. Yeni satın alım, bu modernizasyon programının nasıl etkileneceği konusunda belirsizlik yaratıyor. Ancak, Türkiye’nin envanterinde bulunan 10 adet A400M nakliye uçağının görev yükünün, 12 adet ikinci el C-130J ile azalması bekleniyor. Bu yeni alım, özellikle Türkiye’nin bölgede ve Afrika’daki operasyonlarını genişletmesi açısından kritik önem taşıyor. Türkiye, A400M uçaklarına olan ilgisini de sürdürüyor ve bu uçaklar daha modern ve daha yüksek kapasiteli taşıma imkanları sağlıyor.

C-130J ve C-130J-30 Özellikleri

Mürettebat: 3-4 (pilot, yardımcı pilot, yük ustası, opsiyonel sistem operatörü)

Uzunluk:

C-130J: 34.37 metre

C-130J-30: 39.7 metre

Kanat Açıklığı: 40.41 metre

Yükseklik: 11.9 metre

Maksimum Kalkış Ağırlığı:

C-130J: 74,390 kg

C-130J-30: 79,380 kg

Motorlar: 4 x Rolls-Royce AE 2100D3 turboprop

Motor Gücü: Her bir motor için 4,637 shp (3,458 kW)

Maksimum Hız: 671 km/sa (417 mph)

Seyir Hızı: 643 km/sa (400 mph)

Menzil:

C-130J: 4,000 km

C-130J-30: 5,200 km

Servis Tavanı: 8,615 metre (28,200 feet)

Taşıma Kapasitesi:

C-130J: 19,958 kg

C-130J-30: 27,216 kg

Yolcu Kapasitesi:

C-130J: 92 yolcu

C-130J-30: 128 yolcu

Bu özellikler, C-130J-30’u, Türk Hava Kuvvetleri’nin taşıma kapasitesini artıracak ve operasyonel yeteneklerini geliştirecek önemli bir model haline getiriyor.